De dieselmotor werkt bij dit model op de voorwielen, de elektromotor op de
achterwielen. Beide motoren kunnen gelijktijdig werken, maar afhankelijk van
de nodige of gewenste aandrijving ook apart. Als ze gelijktijdig werken
heeft de 3008 Hybrid4 een totaal vermogen van 200 pk en 500 Nm aan koppel.
99 gram CO2
De CO2-uitstoot becijfert Peugeot op 99 gram per kilometer, wat overeen komt
met een gemiddeld verbruik van 3,8 liter per 100 kilometer. Helaas komt de
3008 Hybrid4 in dit stadium nog niet onder de limiet van 96 g/km, nodig voor
BPM-vrijstelling.
De hybride aandrijving in de 3008 Hybrid4 kan op verschillende manieren
werken. Er zijn vier vormen van aandrijving, die met een draaiknop op de
middenconsole kunnen worden geselecteerd. In de stand "Auto" zoekt
de elektronica zelf uit wanneer de diesel- danwel de elektromotor dient te
werken. Het verbruik is dan zo gunstig mogelijk.
Volledig elektrisch
In de stand "ZEV" (Zero Emission Vehicle), heeft elektrische
aandrijving prioriteit. De verbrandingsmotor springt alleen bij als dat
nodig is, bijvoorbeeld bij felle acceleratie. Om volledig elektrisch te
kunnen rijden, moeten de accu’s wel voldoende geladen zijn.
Bij vierwielaandrijving (4WD) zijn beide motoren tegelijkertijd in werking. De
achterwielen worden door de elektromotor aangedreven en de voorwielen door
de verbrandingsmotor, wat voor extra tractie zorgt. Peugeot belooft op
lagere snelheden terreineigenschappen die te vergelijken zijn met die van
een SUV.
Als de stand "Sport" is ingeschakeld kiest de elektronica een
sportiever schakelpatroon en hogere toerentallen. Door de verbrandingsmotor
en de elektromotor gelijktijdig te laten werken is er meer vermogen
beschikbaar dat over alle vier de wielen wordt verdeeld.
Voorjaar op de markt
De Peugeot 3008 Hybrid4 komt in het voorjaar van 2011 in Europa op de markt.
De auto wordt gebouwd in Sochaux, de compacte aandrijfmodule wordt
geproduceerd in Mulhouse.
Meer autonieuws op Carros.nl
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl